Cofnij:
Jak będzie wyglądało przebudzenie Burberry? Oto pytanie, na które brytyjski dom mody próbuje odpowiedzieć debiutancką kolekcją nowego dyrektora kreatywnego Daniela Lee. W końcu w ciągu kilku lat u steru Bottega Veneta, projektant, przekształcił senny dom mody Bottega w budzącego się olbrzyma. Czy zrobi to samo dla innej historycznej marki?
Czas pokaże, ale jego kolekcja na jesień/zimę 2023-24 może dostarczyć pewnych wskazówek. Dziedzictwo było na pierwszym planie i Lee mocno się nad tym pochylił. Mnóstwo peleryn, kraty nova i rycerzy konnych złożyło hołd ikonom domu, zwiastując nowy rozdział w Burberry, choć związany z przeszłością. Chociaż nieobecna w kolekcji była zwykła paleta domu, w której zanurzył się poprzednik Lee, Riccardo Tisci. Zamiast beżu, Lee pracował w kolorystyce bakłażana, kobaltowego błękitu, musztardowej żółci i karminu, nasycając ubrania punkowym duchem.
W tym artykule
Oda do młodości
W tym duchu Lee zdaje się sugerować, że młodość może być eliksirem, który ożywi Burberry i zapoczątkuje nowy złoty wiek dla marki. W tym celu rozciągnął słynną kratę nova na kurtkach typu bomber i workowatych spodniach z kieszeniami zapinanymi na zamek. Luźne, oversizowe proporcje, pasujące do powszechnego pragnienia ubierania się zgodnie z płcią, współgrały z kaloszami i kamuflażowymi parkami. Starając się jeszcze bardziej przyciągnąć przedstawicieli pokolenia Z, Lee uzupełnił kolekcję serią t-shirtów z nadrukami, masywnymi butami i tenisówkami z ćwiekami. Ale ostatecznie to następne pokolenie zadecyduje, dokąd zmierza dom.
W duchu przeszłości
W debiutanckiej kolekcji Damiela Lee łatwo było dostrzec ody do kulturowo istotnych brytyjskich odniesień: chavów, punków, a nawet polowań (à la dzianinowy kapelusz w kształcie kaczki i płaszcze obszyte niesamowitą ilością piór). Spod zwojów materiału wystawały kalosze i symfonia niedopasowanych nadruków. Nowe spojrzenie na jeźdźca Prorsum zostało wydrukowane na pelerynach — ale nie tylko ze względu na logo. Trzeba się dobrze przyjrzeć, żeby to zauważyć.
Dodatki dla pokolenia Z
Lee ma historię tworzenia pożądanych akcesoriów i odzieży wierzchniej na najwyższym poziomie. W nowej kolekcji Burberry na sezon jesień/zima 2023-24 pojawiły się oryginalne buty, w postaci bufiastych trampek, jak i puszyste futrzane obcasy i dziergane pokrowce na termofory. Szkarłat zmieszany z głębokim granatem, a królewskie fiolety z żółciami nałożonymi na ubrania, przypominały coś, co mogliśmy zobaczyć u Miuccia Prada przed Rafem Simonsem. Każdy element kolorystyczny jest zabawą z przeciwstawnymi paletami kolorów i unikania bezpiecznych wzorów. Ten ruch jest niepodobny do niczego, co widzieliśmy od lat w Burberry. I to jest dobry kierunek.
W międzyczasie wygląda na to, że Lee wciąż zastanawia się nad pomysłami, które mogłyby konkurować z wirusową saszetką Bottega Veneta. Na jesień 2023 roku wypuścił na wybieg akcesoria – od torebek po torby przez ramię, szaliki XL i nieoczekiwanie termofory. Kto wie? Może to być ukłon w stronę jego poczucia humoru i pewności siebie. Ale kiedy Lee projektuje, następuje szaleństwo i tylko kwestią czasu jest, kiedy nas zaskoczy.