barbie lalka różowy
barbie lalka różowy

Sezon na „Barbie Pink” – różowy znów wzbudza kontrowersje

“Myśl różowo! Myśl różowo! Kiedy kupujesz letnie ciuchy. Myśl różowo! Myśl różowo!”

Ta rada, śpiewana w filmie muzycznym “Zabawna buzia” z 1957 roku wciąż odbija się echem. Wystarczy rozejrzeć się po modzie i mediach. Fascynacja różem – każdy odcień ma swoje własne konotacje – kształtowała te kulturowe motory od pokoleń, osiągając pełną moc, gdy zbliżamy się do szczytu sezonu „Barbie”.

Kolor grał już kluczową rolę w wielu filmach i telewizji. Od tej sceny w wyżej wymienionym filmie, Elle Woods w swoim słynnym, różowym kostiumie w “Legalnej Blondynce” po “Wspaniałą pani Maisel”, gdzie odcienie różu w kostiumach odgrywają symboliczną rolę w ostatnim sezonie. A teraz, wraz z premierą filmu “Barbie”, nieunikniony jest żywy, gorący „róż Barbie”, który znów wywołał trochę szumu…

Siła różowego

Różowy stał się modny w XVIII wieku na francuskim dworze dzięki nowemu barwnikowi, który nadał tkaninom żywszy, trwalszy kolor. Od tego czasu urok różu odpływał i przypływał. Na przykład, gdy różowe barwniki stały się bardziej dostępne dla klasy robotniczej, kolor stracił kojarzenie z bogactwem i prestiżem.

Kiedy po raz pierwszy kolor spopularyzowano, noszono go zarówno przez mężczyzn, jak i kobiety. Ale w latach dwudziestych XX wieku amerykańskie domy towarowe stwierdziły, że niebieski jest dla chłopców, a różowy dla dziewcząt… Przewińmy jednak o kilka pokoleń, do 2016 roku, kiedy Pantone wybrał „różowy kwarc” jako kolor roku. Kolor szybko przyjęli projektanci mody i wnętrz, zyskując przydomek „tysiącletniego różu”.

Na przestrzeni dziejów projektanci, artyści i marki bawili się emocjami, jakie wywołuje kolor różowy, kształtując znaczenia, które nieustannie ewoluują. Od płci do klasy, te skojarzenia wiele razy kwestionowano, odwracano i podważano. Mimo to definicja różu się nie zmienia, jest jedna stała: jego kulturowa siła przetrwania. Ten symbiotyczny wpływ był widoczny chociażby, podczas Marszu Kobiet w Waszyngtonie, podczas którego demonstranci przywdziewali różowe czapki, nazywane “pussy hats”.

Różowy kocha kontrowersje

Różowy stał się pod wieloma względami najbardziej kontrowersyjnym kolorem w modzie, a moda lubi kontrowersje. Dla brytyjskiego artysty Stuarta Semple różowy to kolor buntu i zajmowania przestrzeni, ale niekoniecznie jest zarezerwowany dla pewnej korporacji…

Semple stworzył „najbardziej różową różową” farbę w 2016 roku jako reakcję na zakup i rezerwację praw artystycznych do pigmentu Vantablack przez artystę Anisha Kapoora. Semple wybrał różowy, ponieważ był „przeciwieństwem” czerni i jest kolorem politycznym. Żywym i „idealnym do rzucania wyzwania konwencjom”. A teraz, na fali popularności różowego, wrócił do swojego poprzedniego planu gry i stworzył różowy Barbiest. Nazywany Pinkie, ale… każdy może kupić kolor farby – o ile poświadczy, że nie jest zatrudniony przez Mattel. Rzeczywiście, w zasadzie, kolory powinny należeć do wszystkich…

Poproszony o komentarz na temat farby Semple Pinkie, przedstawiciel Mattel przewrotnie odpowiedział: Chociaż Barbie Pink nie jest zarejestrowanym znakiem towarowym, jest uznawany za słynny znak towarowy marki.

Sezon na „Barbie Pink”

Róż od dawna kojarzono z marką Barbie – ma nawet swój własny kolor Pantone. Ale mimo że Barbie została po raz pierwszy wypuszczona na rynek w 1959 roku, Mattel zaczął oferować głównie różowe opakowania dopiero w latach 70. Ale wróćmy do tu i teraz. Wszyscy wiemy, że Barbie to róż. Nic więc dziwnego, że pierwszy pełnometrażowy zwiastun filmu “Barbie” ociekał różem, pokazując Barbie Land jako zabawną krainę z waty cukrowej, która wygląda trochę sztucznie. Po opublikowaniu zwiastuna doniesienia prasowe twierdziły, że zespół produkcyjny kupił tyle puszek różowej farby, że wyczerpał światowe zapasy.

Gerwig powiedziała, że ​​nie jest tego taka pewna. Ale tajemniczo dodała, że ​​załoga kupiła każdą puszkę różowej farby od jednej konkretnej firmy. Reżyserka wyjaśniła również, że użycie różowej farby było ważne. Chciała uchwycić starsze techniki filmowe i sprawić, by widzowie poczuli się, jakby Kraina Barbie była namacalna. To zabawki, a czym są zabawki, jeśli nie rzeczami, których się dotyka? Dlatego zdobycie całej tej różowej farby, aby pomalować wszystko, było ważne – powiedział Gerwig.

Cóż niezależnie od tego co myśl Mattel, Sample i Ty, różu nie da się nie zauważyć. Czy widzisz go na lalce Barbie, czy na sobie…

Dołącz do nas