“Myśl różowo! Myśl różowo! Kiedy kupujesz letnie ciuchy. Myśl różowo! Myśl różowo!”
Ta rada, śpiewana w filmie muzycznym “Zabawna buzia” z 1957 roku wciąż odbija się echem. Wystarczy rozejrzeć się po modzie i mediach. Fascynacja różem – każdy odcień ma swoje własne konotacje – kształtowała te kulturowe motory od pokoleń, osiągając pełną moc, gdy zbliżamy się do szczytu sezonu „Barbie”.
Kolor grał już kluczową rolę w wielu filmach i telewizji. Od tej sceny w wyżej wymienionym filmie, Elle Woods w swoim słynnym, różowym kostiumie w “Legalnej Blondynce” po “Wspaniałą pani Maisel”, gdzie odcienie różu w kostiumach odgrywają symboliczną rolę w ostatnim sezonie. A teraz, wraz z premierą filmu “Barbie”, nieunikniony jest żywy, gorący „róż Barbie”, który znów wywołał trochę szumu…
W tym artykule
Siła różowego
Różowy stał się modny w XVIII wieku na francuskim dworze dzięki nowemu barwnikowi, który nadał tkaninom żywszy, trwalszy kolor. Od tego czasu urok różu odpływał i przypływał. Na przykład, gdy różowe barwniki stały się bardziej dostępne dla klasy robotniczej, kolor stracił kojarzenie z bogactwem i prestiżem.
Kiedy po raz pierwszy kolor spopularyzowano, noszono go zarówno przez mężczyzn, jak i kobiety. Ale w latach dwudziestych XX wieku amerykańskie domy towarowe stwierdziły, że niebieski jest dla chłopców, a różowy dla dziewcząt… Przewińmy jednak o kilka pokoleń, do 2016 roku, kiedy Pantone wybrał „różowy kwarc” jako kolor roku. Kolor szybko przyjęli projektanci mody i wnętrz, zyskując przydomek „tysiącletniego różu”.



Na przestrzeni dziejów projektanci, artyści i marki bawili się emocjami, jakie wywołuje kolor różowy, kształtując znaczenia, które nieustannie ewoluują. Od płci do klasy, te skojarzenia wiele razy kwestionowano, odwracano i podważano. Mimo to definicja różu się nie zmienia, jest jedna stała: jego kulturowa siła przetrwania. Ten symbiotyczny wpływ był widoczny chociażby, podczas Marszu Kobiet w Waszyngtonie, podczas którego demonstranci przywdziewali różowe czapki, nazywane “pussy hats”.
Różowy kocha kontrowersje
Różowy stał się pod wieloma względami najbardziej kontrowersyjnym kolorem w modzie, a moda lubi kontrowersje. Dla brytyjskiego artysty Stuarta Semple różowy to kolor buntu i zajmowania przestrzeni, ale niekoniecznie jest zarezerwowany dla pewnej korporacji…
Semple stworzył „najbardziej różową różową” farbę w 2016 roku jako reakcję na zakup i rezerwację praw artystycznych do pigmentu Vantablack przez artystę Anisha Kapoora. Semple wybrał różowy, ponieważ był „przeciwieństwem” czerni i jest kolorem politycznym. Żywym i „idealnym do rzucania wyzwania konwencjom”. A teraz, na fali popularności różowego, wrócił do swojego poprzedniego planu gry i stworzył różowy Barbiest. Nazywany Pinkie, ale… każdy może kupić kolor farby – o ile poświadczy, że nie jest zatrudniony przez Mattel. Rzeczywiście, w zasadzie, kolory powinny należeć do wszystkich…
Poproszony o komentarz na temat farby Semple Pinkie, przedstawiciel Mattel przewrotnie odpowiedział: Chociaż Barbie Pink nie jest zarejestrowanym znakiem towarowym, jest uznawany za słynny znak towarowy marki.
Sezon na „Barbie Pink”
Róż od dawna kojarzono z marką Barbie – ma nawet swój własny kolor Pantone. Ale mimo że Barbie została po raz pierwszy wypuszczona na rynek w 1959 roku, Mattel zaczął oferować głównie różowe opakowania dopiero w latach 70. Ale wróćmy do tu i teraz. Wszyscy wiemy, że Barbie to róż. Nic więc dziwnego, że pierwszy pełnometrażowy zwiastun filmu “Barbie” ociekał różem, pokazując Barbie Land jako zabawną krainę z waty cukrowej, która wygląda trochę sztucznie. Po opublikowaniu zwiastuna doniesienia prasowe twierdziły, że zespół produkcyjny kupił tyle puszek różowej farby, że wyczerpał światowe zapasy.
Gerwig powiedziała, że nie jest tego taka pewna. Ale tajemniczo dodała, że załoga kupiła każdą puszkę różowej farby od jednej konkretnej firmy. Reżyserka wyjaśniła również, że użycie różowej farby było ważne. Chciała uchwycić starsze techniki filmowe i sprawić, by widzowie poczuli się, jakby Kraina Barbie była namacalna. To zabawki, a czym są zabawki, jeśli nie rzeczami, których się dotyka? Dlatego zdobycie całej tej różowej farby, aby pomalować wszystko, było ważne – powiedział Gerwig.
Cóż niezależnie od tego co myśl Mattel, Sample i Ty, różu nie da się nie zauważyć. Czy widzisz go na lalce Barbie, czy na sobie…