fbpx
Delicious dessert with berries

Woda z nasionami chia – czy warto ją pić?

Nasiona chia to popularny składnik ulubionego przepisu na smoothie lub dodatek do zdrowego śniadania. Ale czarne nasionka można wykorzystać niemal do wszystkich potraw – od jogurtu po ciasta czy obiad, a ostatnio panuje moda na picie wody z nasionami chia… Ale właściwie po co i dlaczego?

Czym są nasiona chia?

Nasiona chia nazywane też szałwią hiszpańską, to trend w nurcie superfoods. Samo ziarno jest białkiem i jednym z najbogatszych źródeł kwasów tłuszczowych omega-3. Ponadto nasiona chia szybko wchłaniają wodę i tworzą strukturę żelową (podobnie jak nasiona lnu), dzięki temu są lepiej przyswajalne przez organizm, w dodatku prawie w ogóle nie mają kalorii.

Czy rzeczywiście nasiona chia są zdrowe?

Nasiona chia są bogate w kwas alfa-linolenowy (ALA), który jest prekursorem pozostałych kwasów tłuszczowy z grupy omega 3. Wiemy, że kwasy tłuszczowe omega 3 są niezbędne dla zdrowego układu sercowo-naczyniowego – obniżają poziom cholesterolu, zmniejszają ryzyko udarów i zawałów serca oraz obniżają ciśnienie krwi.

Nasiona chia to bomba z błonnikiem

Szukasz błonnika w pożywieniu? Tu go znajdziesz i to dużo! Nasiona chia są potężnym źródłem błonnika. W 10 g, czyli w około w 2 łyżkach stołowych, nasion chia zawiera się aż jedna trzecia dziennej rekomendacji błonnika dla dorosłego mężczyzn, a  prawie połowa rekomendacji  dla większości kobiet. Błonnik w nasionach chia jest łatwo rozpuszczalny – spowalnia trawienie i syci na długo.

Woda z nasionami chia – czy warto ją pić?

Woda z nasion chia to w zasadzie tylko nasiona chia i woda, chociaż niektóre przepisy wzbogacone są o dodatki smakowe, takie jak cytrusy lub naturalne substancje słodzące. W zasadzie bez różnicy czy wypijesz wodę z nasionami chia czy zjesz łyżkę nasion w owsiance. Korzyści  zdrowotne ze spożywania nasion będą takie same. Ale trzeba mieć na uwadze, że nagłe dodanie dużej ilości błonnika do diety może powodować dyskomfort, więc jeśli dopiero wprowadzasz nasiona chia do swojej diety uważaj z ilością wypijanej wody z tym składnikiem. Lepiej zwiększyć samo spożycie wody i stopniowo dodawać  nasiona chia do diety, bez względu na to, czy dodasz je do jogurtu czy koktajlu, czy też wypijesz trochę wody z nasionami chia. Pamiętaj, że wszystko należy robić z umiarem!

Więcej artykułów
fuksja kolor
FUKSJA – z pola bitwy do sypialni Napoleona…