Kahlo Firda biografia
Kahlo Firda biografia

Ponadczasowy styl Fridy Kahlo – intymny związek ciała z ubraniem

Suknie artystki i inne rzeczy osobiste ukazują intymny związek między ciałem a ubraniem.


Maluję autoportrety, ponieważ tak często jestem sama, ponieważ jestem osobą, którą znam najlepiej – powiedziała meksykańska artystka Frida Kahlo. Ikoniczny, kultowy status Kahlo zawdzięcza jej uderzającym autoportretom, na których uchwyciła i zinterpretowała swoją własną charakterystyczną tożsamość wizualną. Czy wyjątkowy osobisty wizerunek Kahlo był tak samo centralny dla jej mitu i osobowości, jak jej sztuka? Co osobisty styl i rzeczy mogą nam powiedzieć o jej życiu i sztuce?

Intymny związek

Suknie artystki i inne rzeczy osobiste nakreślają intymny związek Kahlo między ciałem a ubraniem. Ekstrawaganckie meksykańskie sukienki, odważne kwieciste nakrycia głowy, a także ręcznie malowane protezy i gorsety, pomagały maskować jej niepełnosprawność fizyczną i jednocześnie ją wspierać. W wieku 18 lat Kahlo uległa niemal śmiertelnemu wypadkowi w wyniku którego była przykuta do łóżka i unieruchomiona. Kahlo przeszła wiele operacji zarówno w Meksyku, jak i w Stanach Zjednoczonych. Musiała nosić ortopedyczne gorsety wykonane ze skóry i gipsu, które też misternie zdobiła. Ubranie stało się częścią jej zbroi. Odbijało, ukrywało i odwracało uwagę od jej obrażeń. Tradycyjny, tubylczy styl ubioru, który przyjęła, pozwolił jej ukryć wady, pod długimi spódnicami i bluzkami o geometrycznym kroju.

Malarka od najmłodszych lat rozumiała moc ubioru. W wyniku polio w wieku sześciu lat została z uschniętą i krótszą prawą nogą. Skłoniło ją to do wybrania długich spódnic. Zaczęła nosić trzy do czterech skarpetek na szczuplejszej łydce, a także nosiła buty z zabudowaną piętą, żeby zamaskować jej asymetrię – od najmłodszych lat tworzyła związek między swoim ciałem a strojem. Wykorzystując swoje autoportrety i tradycyjne meksykańskie stroje, poradziła sobie ze swoim życiem, poglądami politycznymi, problemami zdrowotnymi, wypadkiem i burzliwym małżeństwem.

Dumna meksykanka

Zainteresowanie sztuką, rzemiosłem i tradycjami rdzennej ludności Meksyku było jej pasją. Lata 20. i 30. XX wieku przyniosły coś, co stało się znane jako „meksykański renesans”. Kraj przyciągał artystów, pisarzy, fotografów i filmowców z całego świata. Nie bez powodu Khalo podkreślała swoją etniczność, z której była dumna. Jej ubrania obejmują rebozos (tradycyjny meksykański szal), huipiles (haftowany top o kwadratowym kroju), enaguas i holanes, długie spódnice i biżuterię. Całość jej stylu zamykała staranna fryzura i mocny makijaż – czerwona szminka Revlon i kohl, którego użyła do zdefiniowania swojej słynnej, charakterystycznej monobrwi. Zewnętrzny wizerunek Fridy jest potężny. Tryska kolorem i życiem, podobnie jak jej obrazy, które jednocześnie ukazują jej fizyczną kruchość i wewnętrzną siłę. To właśnie te złożoności sprawiają, że jest tak interesującą i trwałą postacią.

Frida Kahlo Dwie Fridy Las dos Fridas 1939 1
Frida Kahlo Dwie Fridy (Las dos Fridas), 1939

Ponadczasowa ikona indywidualnego stylu kobiet

Indywidualizm, energia i nowoczesność Kahlo uczyniły z niej niekwestionowaną ikonę. Frida Kahlo jest prawdziwym wzorem artystki bohemy: wyjątkowa, buntownicza i pełna sprzeczności. Kultowa postać, która wciąż jest zawłaszczana przez feministki, artystów, projektantów mody i kulturę popularną. Jako kobieta, artystka i ikona, Kahlo zdobyła rzadkie, niemal powszechne uznanie. W społeczeństwie, które często ma obsesję na punkcie burzenia murów prywatności, Kahlo jest ucieleśnieniem etosu du jour.

Autoportret Frida Kahlo 1932
Autoportret Frida Kahlo 1932

Wybory ubioru, których dokonała, odzwierciedlały intuicyjną umiejętność posługiwania się odważnym obrazem wizualnym w czasach, gdy mężczyźni dominowali w świecie sztuki. To właśnie poprzez sztukę i ubiór wyrażała swoje przekonania polityczne, jednocześnie radząc sobie ze swoją niepełnosprawnością. Feministyczne i kontrkulturowe pasje Kahlo doskonale współgrają z obecnymi czasami. Za życia była czasem postrzegana jako„ egzotyczna” lub protekcjonalna,„ inna ”, ale dzisiaj – jej intersekcjonalna i złożona, samodzielnie skonstruowana tożsamość – jest lepiej rozumiana i inspirująca. Była niepełnosprawną artystką z Meksyku, która szukała miejsca jako artystka w zdominowanym przez mężczyzn środowisku w Mexico City. Czy nie walczymy dzisiaj jako kobiety o to samo?

Kahlo velvet dress 1926
Frida Kahlo portret
Frida Khalo portret

Dołącz do nas