W tym tygodniu MET Gala oznaczała otwarcie wystawy Metropolitan Museum of Art Costume Institute na wiosnę 2023 r. „Karl Lagerfeld: A Line of Beauty”. Wystawa prezentuje spuściznę zmarłego projektanta, który był jedną z najbardziej wpływowych postaci mody jako dyrektor kreatywny Chanel, Fendi i jego marki o tej samej nazwie aż do śmierci w 2019 roku. Ale decyzja o zwróceniu uwagi na wkład Lagerfelda w modę wywołała również pytania o pikantne aspekty jego dziedzictwa. Projektant przez całe życie często wygłaszał obraźliwe uwagi. Między innymi wyśmiewał ruch #MeToo i krytykował rodzinne Niemcy za przyjmowanie uchodźców z krajów z większością muzułmańską. Niektórych skłoniło to do krytyki wyboru uhonorowania jego pracy.
Lagerfeld świadomie prowokował w swoich komentarzach, nazywając siebie „karykaturą samego siebie” w swojej książce „Świat według Karla” z 2013 r. Poświęcenie jednak Met Gala jego dziedzictwu w 2023 roku stanowi większe wyzwanie w branży modowej.
Met Gala komentuje współczesną modę
Jako najbardziej prestiżowe wydarzenie modowe, Met Gala, oferuje celebrytom i projektantom rzadką okazję do zaprezentowania nie tylko swoich imion, ale także wartości. A uczestnicy od czasu do czasu wykorzystywali to głośne wydarzenie do składania oświadczeń politycznych. W szczególności przedstawicielka USA Alexandra Ocasio-Cortez, która podczas wydarzenia w 2021 roku nosiła sukienkę ozdobioną napisem „Tax the Rich” autorstwa nowojorskiego projektanta Brothera Velliesa.
Goście wydarzenia w tym roku złożyli bardziej subtelne oświadczenia, które połączyły dziedzictwo Lagerfelda ze współczesnymi normami. Wydarzenie obejmowało wiele archiwalnych sukien. Zgodnie z rosnącym trendem czerwonego dywanu, polegającym na ponownym noszeniu używanych sukni. Współgospodarz Dua Lipa miała na sobie suknię ślubną wzorowaną na pokazie haute couture Chanel jesień/zima 1992 Claudii Schiffer. Nicole Kidman założyła pierzastą suknię, którą miała na sobie w reklamie Chanel nr 5 z 2004 r., wyreżyserowanej przez Baza Luhrmanna.
Modelka i miejscowa aktywistka Quannah Chasinghorse również wykorzystała to wydarzenie. Zaprezentowała swoje dziedzictwo – ręcznie robioną biżuterię Dakota, ale miała też na sobie różową suknię Prabala Gurunga, którą Lagerfeld zdecydowanie odrzucił. Aktor Harvey Guillén i piosenkarka Lizzo zebrali pochwały za udział w gali pomimo jadowitych uwag Lagerfelda na temat otyłych ludzi. Aktorka i pisarka Michaela Coel założyła niestandardowe Schiaparelli, być może jako lekki ukłon w stronę dawnego domu Lagerfelda, biorąc pod uwagę, że Elsa Schiaparelli była zaciekłą rywalką Coco Chanel.
Świat według Karla
Ale to raczej subtelne zaczepki w stosunku do Lagerfelda niż otwarte odrzucenia. Znak, że jego wkład w modę wciąż przewyższa jego dyskryminujące poglądy. Współcześnie projektanci stają w obliczu coraz większej kontroli pod kątem uwłaczających uwag, ale niekoniecznie ponoszą długoterminowe konsekwencje. Po powszechnym wyśmiewaniu z powodu skandalu w Chinach, Dolce & Gabbana niedawno powróciła na głośne czerwone dywany, dzięki kulturze celebrytów i nawiązała współpracę z Kourtney Kardashian.
Retrospektywa Karla Lagerfelda w Met podkreśliła spuściznę projektanta obok poprzednich uhonorowanych, takich jak Alexander McQueen i Rei Kawakubo. Ale nawet po zakończeniu wydarzenia jest mało prawdopodobne, aby osobowość Lagerfelda w najbliższym czasie zniknęła. Podobnie jak rozmowy na temat jego wkładu w kulturę – zarówno pozytywnego, jak i negatywnego.