fbpx
jak szybko schudnąć

Jak szybko schudnąć i nie stracić na zdrowiu

Schudnij 2, 3, 4 kg w tydzień… często widzimy takie hasła „cudownych diet” i rzekomych skutecznych sposobów na odchudzanie. I chociaż szybka utrata zbędnych kilogramów jest możliwa, zależy od wielu czynników. Jak więc szybko schudnąć i nie stracić na zdrowiu?

To ile można schudnąć i w jakim tempie jest indywidualne. Zależy między innymi od metabolizmu, aktywności fizycznej oraz składu ciała. Chociaż możliwe jest szybkie schudnięcie na diecie niskowęglowodanowej, takie diety nie są zalecane przez dietetyków. Dlaczego? Być może szybko schudniesz, ale równie szybko możesz odzyskać utracone kilogramy, gdy tylko ponownie zaczniesz jeść węglowodany. To może być zniechęcające, jeśli chcesz, aby rezultaty utrzymywały się dłużej. Pamiętaj: całkowite wyeliminowanie z diety węglowodanów nie jest możliwe i jest niezdrowe!

Jak szybko schudnąć i nie popełniać błędów?

Większość z nas ma tendencję do podjadania produktów, które zawierają dużo kalorii. Na przykład pomijanie słodkich napojów jest często najłatwiejszym sposobem na szybszą utratę wagi. Kolejnymi winowajcami dodatkowych kilogramów są często przetworzone ziarna, takie jak zboża oraz przekąski: chipsy, krakersy, ciastka, itd.

Jeśli chcesz szybciej schudnąć, zwróć większą uwagę na różnice między żywnością, którą kupujesz, a tą której zazwyczaj nie wybierasz – to twoje żywieniowe nawyki. Dostrzeżenie, skąd faktycznie pochodzą dodatkowe kalorie, jest kolejnym krokiem do dokonywania lepszych wyborów w perspektywie krótko- i długoterminowej.

Oto kilka wskazówek jak szybko schudnąć

Jest kilka uniwersalnych wskazówek niemal dla wszystkich i możemy zastosować je w praktyce od zaraz.

Jedz więcej warzyw

Jeśli na twoim talerzu zaczną się pojawiać warzywa (co najmniej 50% tego, co jesz), to już jesteś na dobrej drodze do lepszego zdrowia i utraty wagi.

Najważniejsze śniadanie

Wszystkie posiłki są ważne, ale to od śniadania zaczynasz dzień. Najlepsze śniadania to takie, które sycą, zaspokajają apetyt i hamują go w ciągu dnia. Nie bój się spożywać 400 do 500 kalorii na śniadanie i pamiętaj o dodaniu do posiłku chudego białka oraz tłuszczu sycącego (np. jajka, niesłodzony grecki jogurt, orzechy lub masło orzechowe) oraz błonnika (warzywa, owoce, pełnoziarniste pieczywo). Rozpoczęcie dnia od mieszanki składników odżywczych, stabilizujących poziom cukru we krwi, pomoże schudnąć bez wilczego głodu.

Nie przesadzaj z solą

Ponieważ sól jest środkiem konserwującym, pakowana i przetworzona żywność często zawiera jej najwięcej. Dzienna zalecana dawka sodu dla dorosłego człowieka to ok. 2000 mg, a to odpowiada mniej więcej tylko jednej płaskiej łyżeczce soli. Weź to pod uwagę komponując posiłki.

Pij więcej kawy

Zacznij dzień od filiżanki kawy. Kofeina to naturalny środek moczopędny i doskonałe źródło przeciwutleniaczy, które chronią komórki przed uszkodzeniem.

Nie przepadasz za kawą? Sięgnij po herbatę. Ale nie pij jej zbyt wiele. Wybieraj też herbaty ziołowe, takie jak mniszek lekarski lub korzeń kopru włoskiego oraz zieloną herbatę. Nowe badania potwierdzają, że osoby pijące zieloną herbatę spalały około 70 dodatkowych kalorii w ciągu 24 godzin.

Wysypiaj się

Wiele badań potwierdza, że mniej niż zalecana ilość snu – około 7 godzin – w nocy może spowolnić metabolizm. Ponadto, gdy nie śpisz dłużej, bardziej prawdopodobne jest, że zjesz przekąski późnym wieczorem lub w nocy.

Idź na spacer

Szczególnie wieczorem. Aktywność późnym popołudniem lub wieczorem „podkręca” metabolizm, który u wielu ludzi zwalnia pod koniec dnia. Trzydzieści minut ćwiczeń aerobowych przed obiadem zwiększa tempo przemiany materii i może utrzymywać je na wysokim poziomie przez kolejne dwie lub trzy godziny, nawet po ćwiczeniach czy spacerze.

Jak szybko schudnąć i co jeść? Wybieraj potrawy pikantne

Jedzenie pikantnych dań może pomóc w odchudzaniu. Dzieje się tak, ponieważ kapsaicyna, związek występujący w papryce jalapeño i cayenne, może (nieznacznie) zwiększyć uwalnianie hormonów stresu, takich jak adrenalina i przyśpieszyć spalanie kalorii. Co więcej, dzięki jedzeniu ostrych potraw zjesz mniejszą porcję. Ostrą paprykę możesz też zastąpić imbirem lub kurkumą.

Nie zapominaj o posiłkach

Długie przerwy od jedzenia szkodzą naszym wysiłkom związanym ze zdrowym odżywianiem, spowalniając metabolizm oraz powodując napadowe objadanie się. Postaw sobie za zadanie jeść trzy posiłki i dwie przekąski każdego dnia i nie czekaj dłużej niż trzy do czterech godzin bez jedzenia. Jeśli jesteś zapominalska ustaw „alarm z przekąskami” w telefonie.

Pomijanie posiłków nie przyspieszy utraty wagi. Jeśli masz ciężki dzień i brakuje czasu na posiłki, zawsze miej przy sobie jakiś owoc, zdrowego batona lub masło orzechowe. Trzymaj je w samochodzie, torebce i w szufladzie biurka – dzięki temu uchronisz się przed napadem głodu.

Pij dużo wody

Nawet więcej niż jest zalecane. Zawsze miej butelkę wody pod ręką. A kiedy nie masz czasu zjeść i czujesz głód sięgnij po wodę gazowaną, która daje uczucie pełności. Dla wielu osób picie większej ilości wody jest problematyczne. Nawadniaj organizm dzieląc sobie przykładowo 2 lub 3 litry wody na 3 razy w ciągu dnia.

Sięgasz po diety cud, jak chcesz szybko schudnąć? To błąd!

Desperacja może nas skłonić do spróbowania wszystkiego. Ale to, że sałatka z awokado i jarmużu, ociekająca olejem kokosowym jest uważana przez „instragramowego eksperta” za dietetyczną i zdrową, nie oznacza wcale, że jest dobra dla ciebie. Unikaj „wynalazków”, jedz prawdziwe jedzenie i ciesz się nim (też z kieliszkiem wina do obiadu – mała ilość na diecie nie zaszkodzi!).

Nie odmawiaj sobie

Nie ma diety idealnej. Wiele osób, chcących schudnąć, nadal nie może oprzeć się pokusie sięgania po ulubione dania czy przekąski. Pobłażamy sobie wtedy i jemy za dużo, a następnie nagle przechodzimy na restrykcyjną dietę. To tylko sprawia, że utrata wagi jest trudniejsza, bardziej stresująca i wręcz niemożliwa. Nie odmawiaj sobie całkowicie. Zaplanuj w diecie 200 kalorii zdrowych, ale niekoniecznie niskokalorycznych pyszności – coś, co uważasz za „nagrodę” – dzięki temu nie będziesz obsesyjnie myśleć o jedzeniu i walczyć z pokusami. Jedzenie powinno sprawiać przyjemność a nie powodować frustrację.

Zrozum czym naprawdę jest dieta i że proces odchudzania trwa

Pozbycie się zbędnych kilogramów wymaga zmiany nawyków żywieniowych i sposobu myślenia. Skupiamy się na czynnikach związanych ze stylem życia, które utrudniają zdrowsze odżywianie i znajdujemy proste, ale kreatywne rozwiązania, które faktycznie działają!


Więcej podobnych
Jak dojrzewają banany i jak przyśpieszyć ich dojrzewanie?