Robert Wun moda projekt
Robert Wun moda projekt
Robert Wun moda projekt

Jak sztuczna inteligencja zmienia modę

Gdy tegoroczne tygodnie mody w Londynie, Mediolanie, Nowym Jorku i Paryżu dobiegły końca, marki pracują nad produkcją i sprzedażą projektów, które właśnie zaprezentowały na pokazach mody. I projektują kolekcje na następny sezon. W przyszłości jest całkiem możliwe, że te projekty będą łączyć zręczność dyrektora kreatywnego z mocą sztucznej inteligencji (AI), która pomoże szybciej wprowadzać ubrania i akcesoria na rynek, wydajniej je sprzedawać oraz poprawiać nasze doświadczenia z modą i zakupami.

Branża mody zawsze była w czołówce innowacji i technologii. Stale dostosowuje się do zmieniających się preferencji konsumentów, pojawiających się trendów i postępów w procesach produkcyjnych. Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji (AI) moda ponownie przechodzi transformację, która zmienia sposób projektowania, wytwarzania i sprzedaży produktów.

Sztuczna inteligencja w modzie

Firmy modowe mogą wykorzystywać technologię AI do tworzenia lepiej sprzedających się projektów, obniżania kosztów marketingu, hiperpersonalizacji, komunikacji z klientami i przyspieszania procesów. Sztuczna inteligencja może również przekształcić łańcuch dostaw, logistykę i operacje sklepowe. To już się dzieje. Zastosowanie AI w modzie jest już wykorzystywane przez marki – obejmuje to marketing, inżynierię i wciągające doświadczenia. To jeden z najszybciej zmieniających się i potencjalnie najbardziej wpływowych trendów, jakie obserwujemy obecnie w krajobrazie technologicznym.

Hiperpersonalizacja

Wyższy poziom personalizacji produktów i doświadczeń dla konsumentów – to jeden z przykładów użycia AI. Do tej pory personalizacja odbywała się w dużej mierze poprzez mikrosegmentację, grupowanie klientów według ich zainteresowań, grupy wiekowej lub lokalizacji. Eksperci branży przewidują dużo większą automatyzację w tym segmencie, dzięki sztucznej inteligencji.

Firma Attentive, niedawno ogłosiła Attentive AI – narzędzie umożliwiające markom tworzenie kompletnych, wielokanałowych kampanii z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i wglądu w efektywne treści z 1,4 biliona punktów danych Attentive. Sztuczna inteligencja korzysta z bazy danych obrazów, połączonych z monitami tekstowymi, aby wybrać pasujące elementy. Narzędzie umożliwia markom dostosowywanie obrazów marketingowych do różnych regionów geograficznych prawie bez żadnych kosztów.

Levi Strauss Co model wygenerowany przez AI
Levi Strauss & Co, model wygenerowany przez AI

Levi Strauss & Co wykorzystuje sztuczną inteligencję, aby prezentować szerszą gamę różnorodnych modeli na swojej stronie internetowej i innych kanałach. Wykorzystujemy również sztuczną inteligencję do ulepszania i wyróżniania naszego programu lojalnościowego. Oferujemy członkom spersonalizowane korzyści. Pomaga nam to osiągnąć znaczący wzrost liczby zapisów, przychodów i rejestracji aplikacji. Powiedziała dr Amy Gershkoff Bolles, globalna dyrektor ds. cyfrowych, nowej strategii technologicznej w Levi Strauss & Co.

Marki web3

Niektóre marki web3 już wdrażają sztuczną inteligencję do procesów kreatywnych. Charli Cohen, założycielka marki web3 RTLSS, wykorzystała sztuczną inteligencję do przyspieszenia prac nad kodowaniem. Wraz z AI wygenerowała kod, który zoptymalizował przepływ pracy. Jedna z fizycznych marek modowych aktywna w web3, Tommy Hilfiger, eksperymentuje ze sztuczną inteligencją, aby zaangażować klientów we współtworzenie. W tym roku, podczas Tygodnia Mody Metaverse, Hilfiger, daje uczestnikom możliwość projektowania przedmiotów w charakterystycznym dla marki stylu preppy, przy użyciu sztucznej inteligencji.

Automatyczne tagowanie produktów za pomocą AI

Automatyczne tagowanie produktów to kolejny obszar, w którym sztuczna inteligencja ma znaczący wpływ na branżę mody. Tradycyjnie oznaczanie produktów było czasochłonne i pracochłonne. Wymagało od pracowników ręcznego oznaczania każdego produktu informacjami, takimi jak rozmiar, kolor i styl. Jednak z pomocą sztucznej inteligencji proces ten można zautomatyzować. Algorytmy analizują obrazy produktów i identyfikują kluczowe atrybuty, umożliwiając sprzedawcom automatyczne oznaczanie produktów dokładnymi i spójnymi informacjami. Poprawia to efektywność procesu zarządzania zapasami oraz trafność wyników wyszukiwania i rekomendacji dla konsumentów.

Projektowanie odzieży za pomocą sztucznej inteligencji

Tradycyjnie projektowanie odzieży jest procesem twórczym, który wymaga wielu prób i błędów. Z pomocą sztucznej inteligencji styliści mogą tworzyć nowe projekty wydajniej i dokładniej –algorytmy analizują duże ilości danych z mediów społecznościowych, blogów modowych i naszych nawyków zakupowych. Mogą identyfikować pojawiające się trendy i przewidywać, jakie style i kolory będą popularne w nadchodzących sezonach. Umożliwia to projektantom i sprzedawcom wyprzedzanie konkurencji.

Sztuczna inteligencja może również generować koncepcje projektowe w oparciu o określone dane wejściowe, takie jak kolor, materiał i styl. Oszczędza to projektantom znaczną ilość czasu i wysiłku, jednocześnie pozwalając im skupić się na dopracowywaniu projektów, zamiast zaczynać od zera. Dla przykładu, projektant Hussain Almossawi, wykorzystał sztuczną inteligencję do stworzenia linii odzieży wzorowanej na japońskim kimonie.

Hussain Almossawi kimono
Hussain Almossawi linia odzieży wzorowanej na japońskim kimonie

Produkcja odzieży z AI

Sztuczna inteligencja zmienia również proces produkcji odzieży. Algorytmy mogą optymalizować linie produkcyjne, zmniejszając ilość odpadów i zwiększając wydajność, jak również przewidywać popyt na określone produkty i odpowiednio dostosowywać harmonogramy produkcji, minimalizując nadprodukcję lub niedomiar produkcji. Zachodzi również zmiana na lini produkcyjnej. Roboty produkcyjne są teraz zasilane przez sztuczną inteligencję, wykonując pracę w ułamku czasu z większą dokładnością. Nowe, bardziej inteligentne roboty są również wykorzystywane do wykonywania zadań, które są zbyt powtarzalne lub niebezpieczne dla pracowników, takich jak cięcie i szycie tkanin – nie tylko poprawiając bezpieczeństwo pracowników, ale także obniżając koszty produkcji.

Na zdjęciu głównym, projekt z kolekcji Roberta Wuna

Dołącz do nas