fbpx

Co to jest dieta ketogeniczna i jakie daje efekty?

Czy podczas kwarantanny przybyło ci dwa, trzy kilogramy? Teraz, gdy uwolniliśmy się z domowych blokad, chcemy wrócić do formy. Pomoże ci w tym dieta ketogeniczna, czyli dieta dla leniwych…

Czym jest dieta ketogeniczna zwaną dietą dla leniwych?

Przy diecie ketogenicznej musisz uważnie kontrolować każdy gram spożywanego jedzenia. I starać się jeść około 70–75 % kalorii ze zdrowych tłuszczów, 20 % z białka i zaledwie 5–10 % z węglowodanów. Tak skomponowana dieta wprowadzi twoje ciało w „stan ketozy” i zaczniesz spalać tłuszcz na energię. Co to oznacza w praktyce? Dużo mięsa, masła, śmietany i awokado, ale też cennych węglowodanów z owoców i warzyw.

dieta ketogeniczna efekty

Dlaczego dieta ketogeniczna jest dla leniwych?

Choć to zbyt ogólnikowe stwierdzenie, dieta ketogeniczna jest dobra dla tych, którzy nie mają czasu komponować posiłków. Najważniejsze w tej diecie jest to, aby skupić się na określonych kaloriach. Oznacza to dzienne spożycie węglowodanów, które powinno wynosić nie więcej niż około 100 gramów dziennie. A reszta? Tak długo, jak próbujesz jeść więcej tłuszczów niż białek i trzymasz się stosunkowo zdrowych wyborów żywieniowych, procent nie ma znaczenia i możesz odłożyć kalkulator. Ale skup się na pełnych posiłkach. Jeśli chcesz schudnąć jedząc tłuste fast foody, to tzw. śmieciowa dieta ketogeniczna, której żaden dietetyk, nigdy by nie polecił.

Dieta ketogeniczna pod twoją kontrolą

Choć dieta wydaje się nowa, tak naprawdę to modyfikacja odżywiania, jakie mamy na co dzień, ale niekoniecznie to kontrolujemy. Większość ludzi na tej diecie nie liczy wszystkich spożywanych kalorii. Po prostu próbujemy jeść mniej niezdrowych węglowodanów, a więcej zdrowych tłuszczów. Bez kalkulatora, ścisłego menu i planu posiłków. Przeanalizuj więc, co jadasz na co dzień i dostosuj dietę ketogeniczną do siebie.

Ale czy dzięki tej diecie schudnę?

Tak, jest to możliwe. Chociażby ze względu na fakt, że będziesz zwracała większą uwagę na to, co jesz. Magia diety ketogenicznej polega na tym, że bez zwracania uwagi na stosunek tłuszczu i białka, nie wprowadzisz organizmu w stan tzw. ketozy. Czyli stanu, w którym organizm zaczyna spalać tłuszcz na energię, a nie odwrotnie. W ten sposób można schudnąć. Proporcje białka powinny być umiarkowane, a do diety włączone warzywa o niskiej zawartości węglowodanów, a większej zawartości błonnika. Ale prawdę mówiąc, gdy zaczynamy zwracać uwagę na to, co jemy, mamy tendencję do utraty wagi w porównaniu do tego, kiedy w ogóle nie zwracamy na to uwagi. Ponadto, jeśli gotujesz więcej w domu, niż jesz w restauracjach i nie sięgasz po przetworzone jedzenie, prawdopodobnie zobaczysz efekty na wadze.

Czy warto wypróbować dietę ketogeniczną?

Odpowiedzmy sobie na pytanie, co powoduje tycie? Najczęściej jest to pokusa sięgania po proste, przetworzone węglowodany, jak jasne pieczywo, makaron, ryż, pizza, ciasta i ciasteczka. Zamiana ich na pełnowartościowe jedzenie, a w tym na owoce, warzywa i małe porcje pełnych ziaren, takie jak komosa ryżowa, dziki ryż, to świetny początek do utraty kilku zbędnych kilogramów i zmiany złych nawyków żywieniowych. A to już połowa sukcesu.

Więcej podobnych
Eko projekty, które wkrótce zobaczysz: design, moda, uroda