fbpx

Co to jest dieta ketogeniczna? Zasady i efekty

Dieta ketogeniczna potocznie nazywana jest dietą dla leniwych. Nie wymaga długiej listy zasad, wyrzeczeń i kalkulatora. Wystarczy tylko trzymać się określonych proporcji.

Czym jest dieta ketogeniczna?

Przy diecie ketogenicznej musisz uważnie kontrolować każdy gram spożywanego jedzenia. I starać się jeść około 70–75% kalorii ze zdrowych tłuszczów, 20% z białka i zaledwie 5–10% z węglowodanów. Tak skomponowana dieta wprowadzi organizm w „stan ketozy” i zaczniesz spalać tłuszcz na energię.

dieta katogeniczna

Dlaczego dieta ketogeniczna jest dla leniwych?

Dieta ketogeniczna jest dobra dla tych, którzy nie mają czasu komponować posiłków. Najważniejsze w tej diecie jest to, aby skupić się na określonych kaloriach. Oznacza to dzienne spożycie węglowodanów, które nie powinno wynosić więcej niż 100 gramów dziennie. A reszta? Tak długo, jak próbujesz jeść więcej zdrowych tłuszczów niż białek i trzymasz się stosunkowo zdrowych wyborów żywieniowych, procent nie ma znaczenia i możesz odłożyć kalkulator.

Dieta ketogeniczna pod kontrolą

Dieta keto to tak naprawdę modyfikacja odżywiania, jakie mamy na co dzień, ale niekoniecznie to kontrolujemy. Większość ludzi na tej diecie nie liczy wszystkich spożywanych kalorii. Po prostu próbujemy jeść mniej niezdrowych węglowodanów, a więcej zdrowych tłuszczów. Bez kalkulatora, ścisłego menu i planu posiłków. Przeanalizuj więc, co jadasz na co dzień i dostosuj dietę ketogeniczną do siebie.

Ile można schudnąć na diecie ketogenicznej?

Tak duże ograniczenie węglowodanów wprowadza organizm w stan ketozy. Zaczynamy spalać tłuszcz na energię, a nie odwrotnie. W ten sposób można szybko schudnąć. Proporcje białka powinny być umiarkowane, a do diety włączone warzywa o niskiej zawartości węglowodanów, a większej zawartości błonnika.

Czy warto wypróbować dietę ketogeniczną?

Odpowiedzmy sobie na pytanie, co powoduje tycie? Najczęściej jest to pokusa sięgania po proste, przetworzone węglowodany, jak jasne pieczywo, makaron, ryż, pizzę, ciasta, itd. Zamiana niezdrowego jedzenia na pełnowartościowe, a w tym na owoce, warzywa i małe porcje pełnych ziaren, takie jak komosa ryżowa, dziki ryż, to świetny początek do utraty kilku zbędnych kilogramów i zmiany złych nawyków żywieniowych. A to już połowa sukcesu!