typu kolagenu różnice
typu kolagenu różnice

Jakie są różnice między 1, 2 i 3 typem kolagenu?

W ofertach sklepów ze zdrową żywnością pojawia się coraz więcej suplementów kolagenowych, dlatego możesz się zastanawiać: jakie są różnice między kolagenem typu 1, 2 i 3? Jaki rodzaj kolagenu będzie dla Ciebie odpowiedni, który zadziała na skórę, a który na kości i stawy?

Oto krótkie podsumowanie tych różnych rodzajów kolagenu:

  • Kolagen typu 1: minimalizuje drobne linie i zmarszczki oraz poprawia elastyczność i nawilżenie skóry. Wzmacnia paznokcie oraz poprawia stan włosów. Jeśli zastanawiasz się: jak kolagen wybrać na zmarszczki i skórę? wybierz typ 1. Kolagen typu 1 najczęściej występuje w suplementach z kolagenem morskim.
  • Kolagen typu 2: stanowi większość cząsteczek białka w chrząstce, tkance łącznej, która chroni kości w stawach, w dyskach kręgosłupa i oczach. Skutecznie wspiera zdrowie stawów i kości. Jednym z najlepszych źródeł jest organiczne białko z bulionu kostnego. Jeśli więc szukasz kolagenu na stawy, wybierz kolagen typu 2.
  • Kolagen typu 3: występuje w dużych ilościach w jelitach, mięśniach, naczyniach krwionośnych. Jest najczęściej stosowany z kolagenem typu I. Wspiera głównie pracę jelit. Znajdziesz go w bydlęcych peptydach kolagenowych, które są doskonałym źródłem kolagenu typu 1 i 3.

Korzyści i efekty stosowania kolagenu typu 1

Kolagen typu 1 najczęściej występuje w organizmie człowieka. Można go znaleźć w oczach, skórze, ścięgnach, kościach i zębach. Znany jest z odbudowywania mięśni i kości, ale stosowany jest również w kuracjach przeciwstarzeniowych. Jego regularne spożywanie może mieć pozytywny wpływ na wygładzenie drobnych linii i zmarszczek oraz na poprawę elastyczności i nawilżenia skóry. Pozytywnie również wpływa na wzmocnienie paznokci i ich wzrost. Kolagenu typu 1 i 3, w dużym stopniu się pokrywają, więc często można znaleźć produkty, które zawierają oba typy.

Najlepsze źródła kolagenu typu 1:

  • Kolagen morski (dla wysokich stężeń kolagenu typu 1)
  • Organiczny proszek białkowy z bulionu kostnego (bogaty w typy 1, 2 i 3)
  • Kolagen bydlęcy (bogaty w typy 1 i 3)

Wpływ kolagenu typu I na skórę:

  • poprawia elastyczność skóry
  • wygładza skórę
  • poprawia nawilżenie skóry
  • wzmocnia paznokcie
  • potencjalnie ma pozytywny wpływ na kondycję włosów

Korzyści i efekty stosowania kolagenu typu 2

Kolagen typu 2 stanowi większość cząsteczek białka w chrząstce – tkance łącznej, która chroni kości w stawach. Kolagen typu 2 występuje w dużych ilościach w dyskach kręgosłupa i oczach. Degradacja chrząstki powoduje ból stawów, kolagen typu 2 pomaga w bólach i stanach zapalnych stawów związanych z aktywnością.

Najlepsze źródło kolagenu typu 2:

Organiczny proszek białkowy z bulionu kostnego (bogaty w typy 1, 2 i 3)

Wpływ kolagenu typu II na stawy:

  • łagodzi bóle stawowe
  • łagodzi stany zapalne stawów
  • wzmocnia stawy
  • poprawia elastyczności tkanki łącznej w ścięgnach
  • łagodzi sztywności stawów
  • łagodzi obrzęków stawów

Korzyści i efekty stosowania kolagenu typu 3

Kolagen typu 3 jest drugim najczęściej występującym typem w organizmie. Można go znaleźć w dużych ilościach w jelitach, mięśniach, naczyniach krwionośnych i macicy. Jest najczęściej stosowany z kolagenem typu 1.

Najlepsze źródło kolagenu typu 3:

  • organiczny proszek białkowy z bulionu kostnego (bogaty w typy 1, 2 i 3)
  • kolagen bydlęcy (bogaty w typy 1 i 3).

Wpływ kolagenu typu III na jelita:

  • regeneruje uszkodzone ściany komórkowe jelit
  • uszczelnia jelita (tworzenie tkanki łącznej)
  • wspomaga leczenie zespołu nieszczelnego jelita
  • wspomaga leczenie refluksu
  • wspomaga leczenie choroby Leśniowskiego-Crohna
  • leczy ochronną wyściółkę przewodu pokarmowego

Który rodzaj kolagenu jest dla Ciebie odpowiedni?

W zależności od Twojego celu zdrowotnego wybierz odpowiedni kolagen i suplementuj go w zalecanych dawkach:

  • Kolagen typu 1 dla skóry, ciała, włosów, paznokci

Dla elastyczności, nawilżenia skóry, zapobieganiu powstawania zmarszczek oraz dla zdrowia, kości i gojenia się ran: wypróbuj 1-2 porcje dziennie kolagenu morskiego, który jest bogaty w kolagen typu 1 lub kolagen bydlęcy z typami 1 i 2.

  • Kolagen typu 2 na stawy i kości

Jeśli masz problemy z bólem stawów i stany zapalne: codziennie dodaj 1-2 porcje kolagenu typu 2 z organicznego bulionu kostnego.

  • Kolagen typu 3 dla zdrowia jelit

Dla zdrowia jelit: codziennie spożywaj 1-3 porcje organicznego kolagenu typu 3 z bulionu kostnego lub bydlęcego.

Jaki typ kolagenu wybrać?

To, jaki typ suplementu z kolagenem wybierzesz, zależy przede wszystkim od Twoich potrzeb. Wybierając produkt zwróć uwagę na jakość suplementu, certyfikaty, sposób jego pozyskiwania. Wybierz suplementy kolagenowe ze zwierząt karmionych trawą, wypasanych na pastwiskach (w przypadku kolagenu bydlęcego) lub dziko żyjących (kolagen morski). Najwyższej jakości kolagen jest kluczem do zdrowia włosów, skóry, paznokci, kości i stawów i osiągnięcia rezultatów, których oczekujesz.

Dołącz do nas